Giltig fr o m 2022-06-14
Personuppgiftspolicyns syfte att säkerställa att all behandling av personuppgifter som sker inom Telinet Energi ABs (”Telinet”) verksamhet är förenlig med tillämplig integritetsskyddslagstiftning. Telinet värnar om kundernas, och i förekommande fall kundernas anställdas, personliga integritet och lägger stor vikt vid att enskildas personuppgifter endast behandlas på ett sätt som är lagligt, korrekt och lämpligt. För detta ändamål ska Telinet även tillse att enskilda individer vilka är delaktiga i behandlingen av personuppgifter inom Telinets verksamhet, t.ex. anställda, tredje parter och konsulter, tillhandahålls adekvat utbildning och information om vad som ska iakttas vid behandling av personuppgifter. Vid frågor eller bekymmer om vår hantering av personuppgifter, kontakta oss via e-post på kundservice@telinet.se eller via telefon på 0771-456150.
Det är av stor vikt att Telinet har en hög nivå på sin informationssäkerhet för att kunna hantera information och personuppgifter i enlighet med lagar, förordningar, föreskrifter och avtal samt i enlighet med Telinets egna regler, riktlinjer och rutiner. Vi använder avancerade säkerhetsteknologier och procedurer för att skydda personuppgifter mot obehörig åtkomst, ändring, röjande eller förstöring. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, brandväggar, krypteringstekniker och åtkomstkontrollprocedurer.
Telinet är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som Telinet hanterar. I de fall som Telinet hanterar personuppgifter för någon annans räkning är Telinet personuppgiftsbiträde. Oaktat vilken roll Telinet innehar följer Telinet alltid gällande personuppgiftslagstiftning avseende behandlingen av personuppgifterna. Personuppgifter innefattar all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.
Telinet ska i de fall som Telinet är personuppgiftsansvarig endast behandla personuppgifter om någon av följande rättsliga grunder finns för behandlingen:
Telinet har rätt att behandla personuppgifter tillhörande de personer eller anställda på företag som väljer att ingå elavtal med Telinet. Telinet således även rätt att samla in de personuppgifter som är nödvändiga för elavtalets ingående och uppfyllande.
De kategorier av personuppgifter som Telinet behandlar är namn, personnummer, anläggningsadress, kontaktuppgifter, inklusive adress, och ljudupptagningar. I förekommande fall behandlar Telinet även följande kategorier av personuppgifter: kontouppgifter, e-postadress och kreditinformation.
Telinet samlar in och behandlar personuppgifter av följande anledningar: Namn, personnummer och anläggningsadress krävs för att el-leverans ska vara möjlig. Adress för fakturering behövs för att möjliggöra att kund får fakturorna. Kund kan även frivilligt lämna kontouppgifter, e-postadress eller banktillhörighet för att få fakturorna skickade till sig på annat vis än post. Kreditinformation inhämtas som försäkring för att styrka att kund har tillräcklig ekonomi för att betala sina fakturor. Betalnings- och kravprocesshistorik är nödvändig för Telinet att hantera av anledningen att kunna följa om kund sköter sin betalning och i vissa fall för att starta indrivningsprocesser mot kunder som missköter sin betalning. Telinet behandlar även kundens namn, mailadress och/eller mobilnummer för marknadsföringsändamål, i syfte att inhämta kundens synpunkter om Telinets tjänster och för att kunna kontakta kunden under avtalsperioden. Marknadsföringen består bland annat av att kunden kan få en förfrågan att lämna ett omdöme kring Telinets tjänster. Personuppgifterna kan även behandlas i marknadsföringsändamål samt för att utvärdera, utveckla och administrera Telinets verksamhet, tjänster och produkter.
Telinet säljer inte uppgifterna vidare till något företag eller lämnar ut dem till någon obehörig. Telinet har rätt att lämna ut personuppgifter till leverantörer och samarbetspartners som utför tjänster för Telinet (t.ex. tryckeri-, IT-, marknadsförings-, kreditupplysnings- och inkassotjänster) och i förekommande fall till myndigheter. Telinet kan komma att överföra dina personuppgifter till bolag som tillhandahåller marknadsföringstjänster. Dessa mottagare har endast rätt att behandla dina personuppgifter för Telinets räkning i samband med att de utför en tjänst för Telinet, t.ex. att skicka en förfrågan om ett omdöme eller rekommendation eller genom att kräva ersättning för av Telinet utförda och avtalade tjänster.
För det fall Telinet anlitar ett personuppgiftsbiträde för att behandla personuppgifter för Telinets räkning ska ett skriftligt personuppgiftsbiträdesavtal finnas mellan Telinet och personuppgiftsbiträdet.
Personuppgiftsbiträdesavtalet ska reglera vilka rättigheter och skyldigheter som Telinet och personuppgiftsbiträdet har när personuppgiftsbiträdet behandlar personuppgifter för Telinets räkning. På så sätt garanteras att säkerhet och sekretess för personuppgifter inte påverkas negativt till följd av att Telinet väljer att anlita personuppgiftsbiträdet istället för att själv utföra behandlingen.
Personuppgifter som inte längre behöver behandlas ska gallras/raderas i enlighet med Telinets gallringsrutin.
Telinet ska alltid hjälpa den registrerade att tillvarata sina rättigheter avseende rätt till information, rätt till tillgång, rätt till rättelse, rätt till radering, rätt till begränsning av behandling, rätt till dataportabilitet och rätt att göra invändningar.
Den registrerade har rätt att en gång per år få ett kostnadsfritt registerutdrag för de personuppgifter som Telinet behandlar.
Om det sker en oavsiktlig eller olaglig förstöring, förlust eller ändring av de personuppgifter som behandlas, eller om dessa obehörigt röjs eller någon obehörig får åtkomst till personuppgifterna har det inträffat en personuppgiftsincident. En sådan personuppgiftsincident ska anmälas i enlighet med Telinets rutin för hantering av personuppgiftsincidenter.
Samtliga anställda och annan inhyrd personal som arbetar på Telinet är skyldiga att följa all gällande lagstiftning samt det interna regelverket avseende behandlingen av personuppgifter.
Telinet kan komma att överföra personuppgifter till land såväl inom som utom EU eller till land som inte är anslutet till EES. Varje sådan överföring till annan sker enligt personuppgiftsbiträdesavtal med sekretessåtagande. När personuppgifter överförs till länder utanför EU/EES säkerställer vi att sådan överföring sker i enlighet med gällande dataskyddslagar och med adekvata skyddsåtgärder. De personuppgifter vi samlar in inkluderar, men är inte begränsade till, namn, personnummer, kontaktuppgifter och finansiell information. Dessa uppgifter används för att hantera kundrelationer, fakturering och för att förbättra våra tjänster. Vi delar endast personuppgifter med betrodda tredjeparter som hjälper oss att leverera våra tjänster, såsom betalningsprocessorer och marknadsföringspartners, under strikt sekretess och endast när det är nödvändigt.
Uppföljning av hur denna personuppgiftspolicy efterlevs ska ske en gång per år
Den registrerade har rätt att få tillgång till information om vilka personuppgifter som Telinet behandlar om den registrerade och få ut en kopia av personuppgifterna. Det innebär att den registrerade har rätt att, en gång per år, kostnadsfritt få ett registerutdrag över den behandling som Telinet genomför avseende den registrerades personuppgifter. Den registrerade har också rätt att begära rättelse så att felaktiga personuppgifter blir korrigerade. Telinet kommer på den registrerades begäran inom rimlig tid att rätta de felaktiga eller ofullständiga personuppgifter som Telinet behandlar.
Den registrerade har rätt att begära att Telinet ska radera den registrerades personuppgifter eller begränsa behandlingen av den registrerades personuppgifter.
Om den registrerade vill utnyttja någon av sina rättigheter ska den registrerade kontakta vår Kundtjänst.
Telinet hoppas självfallet att den registrerade inte kommer att behöva känna att denne har klagomål på Telinets personuppgiftsbehandling. Om den registrerade ändå känner att det är något fel eller någon brist i Telinets behandling av den registrerades personuppgifter får den registrerade gärna vända sig till Telinets kundtjänst.
Om den registrerade känner att denne inte får svar från Telinet eller om den registrerade inte vill kontakta Telinet ska den registrerade vända sig till Datainspektionen med dennes klagomål. På www.datainspektionen.se finns information hur den registrerade kan gå vidare med den registrerades klagomål.
Telinet förbehåller sig rätten att göra ändringar i personuppgiftspolicyn.
Tillbaka till toppen