Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Prova annars gärna att chatta med oss så hjälper vi dig. Du kan också logga in på Mina sidor och bl a hantera ditt elavtal, byta betalsätt och se dina fakturor.
Vi är stolta att även i år ha tilldelats utmärkelsen Trygg Kundkontakt!
Trygg Kundkontakt är en kvalitetsmärkning för etiska kundkontakter i syfte att vägleda både konsumenter och kunder till företag som erbjuder seriös försäljning och kundservice via telefon och digitala kanaler.
Våra öppettider för Chatt och Telefon
Måndag – torsdag
Telefon: 08:00 – 17:00
Chatt: 08:00 – 17:00
Fredag
Telefon: 09:00 – 17:00
Chatt: 09:00 – 17:00
-
Kan jag ha tillvalet Vintersäkra till mitt elavtal?
Du kan ha tillvalet Vintersäkra till alla våra rörliga avtal.
Har du ett avtal med en bindningstid, som löper över tidsperioden för det vintersäkrade fastprisavtalet (kommande december-februari). Då är det naturligtvis det ordinarie avtalet du kommer att ha kvar hela sin bindningstid ut. Tillvalet Vintersäkra är därför inte nödvändigt att ha för den vinterperiod du är bunden.
Vårt tillval Vintersäkra ger dig möjligheten att teckna ett rabatterat fastpris för perioden 1 december - 1 mars, varje vinter. Erbjudandet om att vintersäkra den kommande vintern får du, som har tillvalet, utskickat under oktober månad varje år.
-
Vad är bäst, rörligt eller fast pris?
Allt beror på dina egna behov. Generellt kan man säga att elavtalet fungerar ungefär som bolåneräntor.
Sett över tid blir rörligt pris billigast, men det kan också vara värt att betala lite extra för tryggheten att veta vad elpriset blir från månad till månad.
Våra fasta avtal kan du välja att ha med bundet pris på olika tidsperioder: 3, 6, 9, 12, 24 och 36 månader.
De rörliga avtalen är obundna.Utforska våra nuvarande priser här.
-
Kan jag ha timpris?
Alla kan skaffa ett avtal med timpris hos oss. För att dra nytta av det fullt ut behöver du bara ha en mätare på din anläggning som stöder timmätning. Har du inte redan en sådan mätare som stöder timmätning kommer ditt nätbolag att förse dig med en sådan på din begäran, kostnadsfritt*.
Vi skickar denna begäran till ditt nätbolag åt dig, när du beställer Rörligt förnybart med timpris genom oss. Innan du har timavläsning på mätaren debiteras du med vårt genomsnittliga timpris för månaden, för hela din månadsförbrukning (likt ett vanligt månadsbaserat rörligt avtal). Timpris passar dig som i någon utsträckning kan styra din elförbruknign över dygnen och t.ex. a npassa den till att minimeras när priserna är som högst.
*Sedan 1 juli 2017 har alla rätt att begära en mätare med stöd för timavläsning av sin nätägare, och få det installerat inom 3 månader från sin begäran, kostnadsfritt.
-
När är elen som billigast?
Elpriset kan såklart variera kraftigt från dag till dag. Då priset styrs av tillgång och efterfrågan är det vanligast att elen är som dyrast på morgonen och under senare eftermiddagen och tidig kväll. Det är då som det konsumeras mest el samtidigt i landet. Billigast är det tidigt på natten och mitt på dagen.
Du kan följa de senaste och historiska spotpriserna här.
-
Hur gör jag för att chatta med er?
Vår chatt hittar du längst ned till höger på hemsidan under rubriken "Chatta med oss". Oftast är den öppen samma tider som vår växel, dvs mån-tors 8-17, fre 9-17. Det är bara börja skriva i meddelanderutan när du ser att det är en ledig handläggare där. Skulle det vara så att du inte ser "Chatta med oss" beror det på att alla våra agenter är upptagna i chattar just då, men så snart någon blir ledig igen dyker den lilla skylten upp. Du kan även nå vår Kundservice på mejl och telefon.